Ki vagyok? Mit kell tudni rólam?
Család-rendszer terapeutaként, és mentálhigiénés szakemberként végeztem a Semmelweis Egyetemen. A fentieken kívül családállítóként, felnőtt és gyermek jógaoktatóként is működöm.
Folyamatos képzem magam a pszichodráma és test-orientált terápiák területén.
Legközelebb áll hozzám a rendszer szemlélet, a test és lélek kapcsolata. Azonban fontosnak tartom, hogy több megközelítéssel és több módszerrel dolgozzak a terápiák során.
Munkám során gyermekkel, kamaszokkal és felnőttekkel is dolgozom.
Test orientált megközelítés:
Munkám során azt tapasztaltam, hogy a lélek feszültsége és a test feszültsége szoros összefüggésben állnak. Megfigyelhető, hogy a testünk milyen kulcsszerepet játszik egy gondolkodásmód, egy érzelem, vagy akarat (vágy) megjelenésekor. Megérthetjük általa, hogy milyen a testi-lelki-szellemi rendszerünk programozottsága. Szabad akaratunkból döntünk-e egyáltalán arról, hogy éppen leülünk valakivel beszélgetni, mert szimpatikus, vagy éppen elmenekülünk tőle, vagy, hogy dühösek, izgatottak, vagy melankolikusak leszünk egy rossz hír hallatán? A modern kutatási eredmények egyre több bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy valójában testünk sokkal előbb meghozza a döntéseket fontos kérdésekben és a gondolkodásunk csak követi a már eldöntött fizikai tényt, habár végig azt hisszük, hogy tudatosan végig gondoltuk a döntésünket.
Rendszerszemlélet:
A család-rendszer és párterápiás üléseken a legfontosabb hogy a terapeuták rendszer személetben dolgoznak.
A rendszer szemlélet azt jelenti, hogy a folyamat során az egyéni kérdéseket, kihívásokat belehelyezzük a saját családi rendszerébe, hiszen ebben a rendszerben jönnek elő azok a zavarok, amelyet a problémákat kiváltják.
Az ülések során a terapeutát a kapcsolat érdekli, és ezt szeretné gyógyítani. Ezért feltérképezzük a családi mintákat. Egy – egy minta nagyon régi lehet egy családban, és az a minta, ahogy egy szülő, vagy nagyszülő megélte (túlélte) az életét, nem biztos, hogy hasznos a jelenben. Az üléseken igyekszünk közösen feltárni a család, a pár működéseit. Fontosnak tartjuk, hogy az üléseken nem a „felelőseket” keressük, nem hibáztatunk, hanem igyekszünk a családtagokban a dialógust helyreállítani, vagy legalább egy nehéz helyzetben a megszokottól, eltérő más megoldási módokat együtt kialakítani. Használunk eszközöket, mint például a köveket, dramatikus módszereket is. Párokkal, családokkal, és egyénileg végzett terápiás munkában is használható ez a módszer. Ha úgy látod, hogy szeretnél ránézni a családi mintáidra, megoldási módokra, akkor hívj bennünket nyugodtan.
Az üléseken arra törekszünk, hogy egyszerre két család-rendszer, pár terapeuta jelen legyen, így kolléganőmmel, akkor mindkét nem képviselve van. Ezért nagyon bátorítjuk, hogy az ülésekre a szülők, párok akár közösen is eljöjjenek.
Családállítás:
Transzgenerációs örökségnek hívják azt a tudást, tapasztalatot és megoldási mintákat, amit családunk felmenői a sok évtized, akár évszázad alatt felhalmozott. Sok ezek közül igen hasznos, hiszen a családunk valahogy túlélte a történelem viharait, ennem élő bizonyítéka mi létezésünk. Azonban lehetnek olyan minták, megoldási módok, amelynek az ideje lejárt, már nem segítnek, hanem hátráltatnak minket. A családállítás során ezt térképezzük fel, itt próbálunk választ kapni, és lehet közösen új megoldásokat találni.
Böszörményi Nagy Iván magyar származású pszichiáter, a családterápia úttörője, fedezte fel a kapcsolati mintákban a láthatatlan lojalitás jelenségét. Mélyen fészkelő igényünk a kapcsolódás és ennek során pozitív megerősítés a másik féltől. Ha megfigyelitek a gyermekeket feltétel nélkül, szinte éhezik a figyelmet, elfogadást, a szeretetet és az elismerést a szüleitől és legközelebbi szeretet személyektől. Ugyanolyan tápanyaga a lelkének, mint a fizikai testnek a jó minőségű étel. Előbbi nélkül nem lehet életteli, vidám gyerekkor. A gyermek ösztönösen lojális a szüleihez és a családjához, felmenőihez. Nem tud mást tenni, mert az élete függ tőle. A köldökzsinór látható és a születéskor elvágják, a fenti kötelék láthatatlan és életünk végégi meghatározza az életünk menetét. A családálltás egy lehetőség, hogy felismerjük ezeket a kötéseket és ahelyett, hogy gúzsba kötnének minket, átfordítsuk őket támogató erőforrásra.
Felnőtt jóga:
Azt tapasztaltam a jóga gyakorlás során, hogy különböző a jógapózok erőteljesen hatnak az idegrendszerünkre. Nagyon jól meg lehet figyelni a gyakorlás közben, ahol a testünk és a lelkünk kapcsolódik, és szinte tapintható is, amikor egy lelki feszültség megjelenik és testi feszültségé alakul át. Ezért arra bíztatok mindenkit az óráimon, hogy a sokkal fontosabb egy jógapózt (testtartás) hatását fizikai és lelki szinten is jól megérteni és helyesen kivitelezni, mint idő előtt, mindenfelé komplex pózba beleerőltetni magunkat. Már egyszerűbben kivitelezhető pózban is nagyon erős fizikai és érzelmi hatással találkozhatunk.
Fontosnak tartom továbbá, hogy a jóga felszabadulást és örömet jelentsen, mintsem kötöttséget és kényszert. Azt tapasztalom, hogy a a tradicionális HATHA jóga egy olyan korban született, amikor az emberek sokat mozogtak (mezítláb), ha keveset ültek, azt nem széken tették, és a legfontosabb egészségesebb kapcsolatban éltek a természettel és hagyománnyal. A mai kor emberének fizikailag is veszélyes tud lenni a jógagyakorlás! Ezért kifejezetten hangsúlyos óráimon, hogy sérüléseket elkerülve jógázzunk és vigyázzuk a testünkre. A fizikai gyakorlás pont abban segít, hogy a testünkkel ne több, hanem éppen kevesebb nyűg és kín legyen. Az egészségesebb test hozzásegít, hogy az elménk egy elmélyültebb, koncentráltabb és nyugodtabb állapotba kerüljön, így egy lépést tegyünk az Egység (Jóga) megvalósítása irányába.
A jógagyakorlás akkor mutatja meg igazán az erejét, ha mindennap foglalkozunk vele. Hosszú távon sokat segít, ha kihívás és az erőfeszítés mellett, örömünket leljük a gyakorlásban. Ha naponta 5 – 10 percet, vagy esetleg fél órát rászánva, már nyertünk. Ezért igyekszem a jógaórámat úgy alakítani, hogy fokozatosan rászoktassuk magunkat a napi gyakorlásra, és mindezt persze örömmel.
Varga Judittól tanultam / tanulom a vinyásza flow jógastílust, és Csíki Marianntól a mozgásfejlesztéssel egybekötött gyermekjógát. Gyermekjóga oktatóként ötvözöm a tradicionális jóga és a modern mozgásfejlesztés elemeit. Ugyanakkor, mint mentálhigiénés szakember és család-rendszer terapeuta az egész foglalkozás szerves része a gyermekek érzelmi intelligenciának fejlesztése.
Az utamon nagyon inspirálóan hatnak még Baktay Ervin, Szepes Mária, Haich Erzsébet, Selvarajan Yesudian, Simon Borg-Oliver és Mireisz László munkái.
Ők azok a jógik, akik a legközelebb állnak a szívemhez: Shri Ramana Maharsi, Shri Rámakrishna, Szvámi Vivékánanda, Shri Lahiri Mahasaya, Shiva Rudra Balayogi, Assisi Szent Ferenc, Buddha és Jézus
Célom, hogy megtanuljunk önmagunkér és örömmel jógázni.
A jóga mellett család-rendszer terapeutaként, mentálhigiénés szakemberként, családállítóként dolgozom, illetve képzésben állok pszichodráma és test-orientált terápiákban.
Mozgásfejlesztéses gyermek jóga:
A bölcs a gyökérre vigyáz; ha a gyökér egészséges, a növekedés biztos” Sally Goddard Blythe
A mozgásfejlesztő gyermekjóga órán a tradicionális jóga és a modern mozgásfejlesztés elemeit ötvözzük. Ugyanakkor, mint mentálhigiénés szakember és család-rendszer terapeuta az egész foglalkozás szerves része a gyermekek érzelmi intelligenciának fejlesztése.
Az elmúlt két évtizedben a pszichológia a mozgásterápiákkal karöltve eljutott ahhoz az átfogó felismeréshez, hogy egy gyermek mozgásfejlődése szoros összefüggésben áll az érző-mozgató, és az ezzel összefüggő kognitív (gondolkodási) működésünkkel.
Terápiás munkám során sokszor tapasztalom, hogy a diszlexia, tanulási nehézségek, érző-mozgató rendellenségek, figyelemzavar, szorongások és fóbiák komolyan megterhelik az egész családot, illetve a gyerekeket, mint legsebezhetőbb láncszem. A fenti tüneteket az esetek jó részében nem veleszületett karakter jegye egy gyermeknek, nem is adottsága, hanem jól visszavezethetőek a gyermek mozgásfejlődésére, illetve azon belül az egyensúlyi rendszerének fejletlen működésére.
A gyermek jógát és mozgásfejlesztést olyan kiváló szakemberektől tanulhattam / tanulom, mint Csiki Mariann, Labádiné Józsa Mónika és Tóth Péter.
Miért hasznos a gyermekek számára a mozgásfejlesztéssel egybekötött jóga?
- Elemi mozgások, mint a kúszás, gurulás, mászás és komplexebb mozgások elősegítik a fej és törzskontroll kialakulását, bilaterális motoros koordinációt, csecsemőkori reflexek integrálását, a taktilis, vesztibuláris (egyensúlyi) és proprioceptív (saját érzet) rendszer fejlesztését.
- Az elemi mozgásokkal megerősítjük azokat az izmokat, amely az egyen tartáshoz szükségesek. Ennek előnye, hogy a gyermeknek jobb lesz a tartása és ellensúlyozza a rengeteg ülést az iskolában, az autóban és a számítógép előtt. Ezzel megelőzheti a gerincferdülést, a csigolyák kopását vagy sérvet.
- Amikor egy gyermek később komplexebb sportolást fog végezni, legyen az vívás, foci, síelés, futás, kézilabda, tánc, lovaglás sokkal kisebb lesz a sérülés veszély, sokkal könnyedébben fogja megtanulni és kivitelezni ezeket a sportokat.
- Kiemelten fontos lesz továbbá, hogy fejlesszem a testkontrolt, a testérzés fejlesztést, felismerni a testéből adódó jeleket. Tisztelni a testét, mint az a hely, ahol Önmaga lehet. Az év végére a gyerekek képesek lesznek rövidebb relaxációra, ami egy jó kiindulópont lesz ahhoz, hogy később felsős, kamasz vagy felnőtt korban az saját maguk képesek legyenek megnyugtatni az idegrendszerüket. Nem is beszélve arról, hogy a sikeres relaxációs képesség az előszobája a meditációnak.
- Minden foglalkozás során kiemelt hangsúlyt fordítok az érzelmi intelligencia fejlesztésre. A gyakorlatok során páros, kissportos gyakorlatok lesznek, ahol a legnagyobb hangsúly azon lesz, hogyan képes gyermek együtt eredményt elérni, hogy közben megőrzi a saját egyediségét.
- A következő témákat fogjuk mesés, játékos formában érinteni:
- A család, hol a gyerek helye a családban?
- Mit jelent a barátság?
- Mit jelent az odafigyelés, támogatás, empátiás – mentalizációs (beleérző) képesség?
- Hogyan ismeri fel a gyermek a saját határait? Kiállás Önmagért, határok tartása.
Az órák során kifejezetten hangsúlyos elem lesz a játékos tanulás, a mese, az analógiás gondolkodás és az érzelmi intelligencia fejlesztése.