Ki vagyok? Mit kell tudni rólam?
Élethivatásként fogalmazódott meg bennem, hogy olyan emberek segítségére legyek, akik az önmagukban rejlő vagy azon túlmutató problémákkal küzdenek. Szeretném segíteni Őket a boldogulásuk felé vezető út megtalálásában.
Ehhez segítséget nyújtanak számomra a szupervizori, mentálhigiénés és neurofeedback területén végzett tanulmányaim és tapasztalataim.
Különösen közel áll hozzám a neurofeedback tréneri munka, ami nem csak önállóan, hanem akár a személyes beszélgetések kiegészítéseként is nagyban hozzájárulhat a lelki egészség ápolásához az által, hogy edzi agyunkat, érzelmi és értelmi központunkat.
Mi az a Neurofeedback Tréning?
A neurofeedback egy speciális agyhullám tréning, amivel az idegrendszeri alapú és pszichés rendellenességeket tudjuk kezelni EEG készülék alkalmazásával. Működési elve nagyon egyszerű. Különböző korképeknél az agyhullám mintázatban eltérést tapasztalhatunk. A tréning segítségével ezen tüneteket az agy önmaga képes korrigálni, elérve az agytevékenység optimális működését. Az újra hangolt agy képes hatékonyan működni, ez által a nem kívánt tünetek csökkennek, megszűnnek.
Egyéni konzultáció
Tény, hogy gondjai mindenkinek vannak. A probléma általában ott kezdődik, ha ezeket nincs kivel megbeszélnünk. Előfordul, hogy külső, lelki segítségnyújtásra is szükségünk lehet, ha közelebb szeretnénk kerülni a probléma megoldásához. Ha ezt nem kapjuk meg, egy idő után frusztráltak leszünk, és annyira eluralkodnak rajtunk a gondok, hogy teljesítményünket teljes mértékben blokkolni fogják. Mentálhigiénés segítő szakemberként a legfőbb célom, hogy a beszélgetésekkel könnyítsek az emberek gondjain, és hozzásegítsem őket olyan megoldáshoz, ami javíthat az aktuális helyzetükön. Nálam kötetlenül beszélgethetünk bármiről, ami rányomja a bélyegét a lelki állapotodra. Melletted leszek és segítek, hogy könnyebben túljuthass a problémákon.
Neurofeedback konzultáció
A neurofeedback egy speciális agyhullám tréning, amivel az idegrendszeri alapú és pszichés rendellenességeket tudjuk kezelni EEG készülék használatával. Működési elve nagyon egyszerű. Különböző korképeknél az agyhullám mintázatban eltérést tapasztalhatunk. A tréning segítségével ezen tüneteket az agy önmaga képes korrigálni, elérve az agytevékenység optimális működését. Az újra hangolt agy képes hatékonyan működni, ez által a nem kívánt tünetek csökkennek, megszűnnek. A neurofeedback tréninggel azokat a problémákat tudjuk kezelni, melyeket agyunk nem képes önállóan, visszajelzés nélkül szabályozni. Ilyen például a szorongás-depresszió, figyelemhiány, viselkedési zavarok, alvászavar, migrén, érzelmi zavarok stb. Segít a gyermekek tanulási nehézségeinek javításánál, a “hiperaktivitás” csökkentésénél, de agyi sérülésnek és mentális problémáknak a kezeléséhez, kiegészítéséhez egyaránt alkalmazható. Emellett a koncentráció javítására, relaxációs tréningre is kiváló.
Vezetőfejlesztés, tréning
Vannak olyan helyzetek, amikor az ember úgy érzi, hogy felemésztik a problémák, azonban nem mer segítséget kérni, mert rossz tapasztalatai vannak, vagy azért, mert szégyelli, hogy nem tud egyedül megküzdeni a felmerülő kihívásokkal. Ha Te is ilyen helyzetben vagy, ne szégyelld, ugyanis az életben bármikor, bárkivel adódhat olyan szituáció, amikor elbizonytalanodik, és külső, objektív rálátásra van szüksége a továbblépéshez. Többek között ilyen és ehhez hasonló helyzetekben adhat segítő kezet a mentálhigiénés szakember.
Szupervízió
A szupervízió szakmai személyiségfejlesztést és minőségbiztosítást nyújt a profit és nonprofit területeken egyaránt. A humán és egyéb segítőszakmákban dolgozóknak szükségük van olyan segítség igénybevételére, ahol a szakmai elakadásaikat, kapcsolati nehézségeiket tudják megfelelő módon kezelni. Eredetileg a segítő foglalkozásúak (pl. szociális munkás, pszichoterapeuta, orvos, tanár, egészségügyi dolgozó) vették igénybe, de ma már az üzleti világban a vezetők támogatásában is elterjedt, valamint az őket támogató segítők (tréner, coach, tanácsadó, szupervizor, mediátor) mentálhigiénéjét biztosítja. A szupervízió célja, hogy segítse a szupervizáltak (szupervíziót igénybe vevők) szakemberek együttműködési képességét, motiváltságukat, munkabírásukat, fejlessze empátia-képességüket, stressztűrésüket.
Egyéni szupervízió
Az egyéni szupervízió célja a különböző munkahelyeken történő problémás helyzeteknek a tisztázása. A szupervizáltak egy része segítő, terápiás vagy pedagógiai munkájához kér szupervíziót, más részük vezető pozícióban dolgozik, ahol személyes vagy szakmai korlátokba ütközik. Ebben a munkaformában csak a szupervizor és a segítséget kérő között történik interakció. „A tanácsadásnak ez a különleges formája lehetővé teszi az egyének számára, hogy a szerep ideológiájával való azonosulásukat egy kissé visszafogják, azaz világosabban lássák, hogy melyek a személyes és melyek a munkahelyi realitásból következő elemek, melyek a kliensdinamika és melyek az intézménydinamika részei.” (Pühl, Harald)
Teamszupervízió
A teamet, egy adott munkahelyen közös célon dolgozók csoportja alkotja, ahol a munkakapcsolatuk javításán és fejlesztésén szeretnének változást elérni. Amennyiben az intézményükön belül egy munkacsoportnál elakadás jelentkezik (konfliktusok, munkahelyi légkörben-, kommunikációban, irányításban, vagy döntési folyamatoknál), felmerülhet egy szupervíziós csoport felállításának lehetősége külső szakember vezetésével. Erre a szupervíziós teamre jellemző a rendszeresség, folytonosság, és hogy egy adott hierarchikus szinten zajlik. Team-szupervíziónál különböző formákról beszélhetünk:
- Esetközpontú szupervízió, ahol a kliensekkel, ügyfelekkel, a munkából adódó konkrét témával foglalkoznak.
- Csoportdinamikai-önismereti szupervízió, ahol a csoporton belüli interakciókkal, annak dinamikájával foglalkoznak, és ott próbálnak meg segítséget nyújtani. (Csoporton belüli konfliktusok, konkurenciától való félelmek stb.)
- Intézményközpontú szupervízió, ahol a fókusz az intézményen belüli hierarchiára, feladatokra és belső szerepekre fókuszál.
Csoportszupervízió
A csoportszupervízióban különböző szervezetekben tevékenykedő szupervizáltak vesznek részt, akik a munkájuk során sem hierarchikus, sem munkakapcsolatban nincsenek egymással. Középpontban a szupervizált áll, annak szakmai személyisége, a munkáját végző szakember. Az érdemi munka, amely a szupervizor és a szupervizált közt zajlik, mindig konkrét esethozással történik, de szélesebb körből választ, mint az esethozó csoportoknál. A fókusz a szupervizált szakmai tevékenységére irányul. Célja a mentális egészség megőrzése, megerősítése, a szakmai kompetencia-fejlesztés és a kiégés kivédése.
Esetmegbeszélés
Az esetmegbeszélő csoportot sokan a szupervízió egyik fajtájának tekintik. Mindkét csoportmunka a segítőn/szakemberen történő segítés eszköze. Arra szolgálnak, hogy a szakember ne maradjon magára az esettel, az eset kapcsán felmerülő érzéseivel, kételyeivel, problémáival.Amíg a szupervízió kiindulási pontja a segítő, mint szakmai személyiség, az esetmegbeszélő csoport kiindulása a kliens, a kliens problémája, helyzetének jobb megértése, annak részletes és mély feltárása és az esettel történt eddigi segítő tevékenység, illetve a segítés elkövetkező időszakának, feladatainak megbeszélése. Az esetmegbeszélő csoport középpontjában tehát a kliens áll, a munka tárgyát az eset, a segítő kapcsolat képezi. Célja az eset további kreatív vezetésének elősegítése.