Szupervizor szakemberként rendkívül fontos számomra, hogy egy adott munkahelyi szerepre, a munkahelyi rendszerre, a szervezeti kultúrára, önreflektív módon láthasson rá egy személy vagy egy egész team, csoport. Ma egy munkahely sokkal több annál, mint a megélhetés színtere. Az ott létrejövő kapcsolatok, hierarchiák, generációs kérdések, szerepek mind befolyásolják az egyén jólétét. Fontos a kiégés megelőzése, hogy a munkatársak dolgozhassanak azzal, amivel elakadtak, illetve ami nagyon frusztrálja őket. Én magam több pozícióban is megéltem, hogy mi/ki, hogy hatott rám munkám végzése közben, és gondolkodhattam azon a szupervízió tanulási folyamatában, hogy hogyan állok tudatosan, vagy tudattalanul egy-egy szituációhoz. Önreflektív tanulással az érzelmek, gondolatok, a testi érzetek skáláján nagyobb öntudatosság is elérhető. Szupervízióban saját tapasztalataim alapján megélhettem annak a munkahelyi légkörnek a barátságos közegét is, amit egy keretekkel védelmező foglalkozás nyújthat, és az értékeink, fontos gondolataink mentén láthatjuk egymást. Szupervizorként jellemez a kreativitás, a kreatív módszerek használata, és a nehéz, terhelt helyzetek feltárása is a fejlődés érdekében.
A szupervízió a hivatásszemélyiség gondozását, szakmai személyiség fejlesztését célozza meg. A munkáját végző ember mentális egészségvédelme, a mentális védekezőképesség (reziliencia) erősítése, kiégés megelőzés, valamint kompetenciafejlesztés zajlik egyéni vagy csoportos folyamatban.
A szupervízió gyakorlati beszélgetés. A szupervízióban tisztázódhatnak a szerepek és kapcsolatok, valamint oldódhatnak a feszültségek az egyénben és a munkakörnyezetében egyaránt.
A szupervízió fókuszában a szakmai személyiség áll.
A szupervízióban a munkahelyi szerep (én érzéseim, tapasztalásaim, gondolataim) jelenbeli megéléseivel dolgozunk.
A kérdések, témák az egyén és kliense (ügyfelei), munkatársai, vezetője, illetve a szervezet (amiben dolgozik) kontextusában vizsgálandók.
A szupervizor feladata, hogy biztonságos teret teremtsen meg, amelyben a teamtagok átélhetik szorongás nélkül azt, hogy szabadon, kreatív jelenléttel dolgozhatják fel feltorlódott frusztrációjukat, meghasonlottsággal teli érzéseiket, dilemmáikat. De ez vonatkozhat az örömre is, a megélt sikerekre egyaránt. Az egyén, vagy a team biztonságérzetének megteremtése után a szupervizált a tanulás által önmaga dolgozhatja ki azokat a funkciókat, melyekkel szabadon megélheti egyediségét, a konfliktusok nyíltabb kezelését. Tudatosíthatja, hogy a kapcsolati rendszere milyen hatást gyakorol önmagára.
A tanulási folyamatban – kinek-kinek tanulási stílusa szerint – kipróbálható, kamatoztatható és beépíthető a munkahelyi működésbe mindaz, amit a közös tapasztalatszerzés táplál.
A szupervízió formái:
Egyéni szupervízió.
Csoportszupervízió – nem együtt dolgozó csapat tagjairól van szó, hanem egymásnak akár idegen csoporttagok, vagy egy cégen belül más-más részlegből érkezők.
Teamszupervízió – együtt dolgozó munkahelyi team tagjai.
A szupervízió felülnézetből segíti a problémákra való rálátást, eltávolodva az adott szituációtól. A szupervizor kerettartásával, jelenlétével, kérdéseivel segíti a folyamatot, és az egyén, vagy a csoport tanulását abban, hogy rálásson önmaga működésére, illetve képes legyen önmagáról megfogalmazni megéléseket: érzelmi állapotot, vagy gondolatokat (reflektív tanulás).
Egyfajta tanulási tér alakul ki, eltávolodva a konkrét helyzettől, de oda folyamatosan visszacsatolva. A konkrét helyzetet az esethozó kérdéséből bontjuk ki. A fókusz mindig az esethozón, az Ő munkahelyi szerepén van.
A szupervízió egyének, csoportok és szervezetek fejlődését szolgálja.
Ha Ön vezető.
Egykori vezetőként van tapasztalatom arról, hogy mennyi kihívással és a készségek sokszínű, olykor próbára tevő használatával járnak az operatív feladatok teljesítései, illetve a munkahelyi kollektíva, mint rendszer koordinálása, az eredmények elérése, és a dolgozók támogatása. Ezekben a coaching alapú szupervíziós folyamatokban a vezetői készségek fejlesztése, megélt helyzetekkel kapcsolatos önismeretszerzés, a kommunikáció fejlesztése történik. A vezetői magányosság megélése kapcsán mentális támogatást, stresszkezelést, illetve az érzelmi intelligencia elmélyültebb működését élhetik meg a vezetők.
Ha Ön jövőbeni megrendelője a szupervíziós folyamatnak.
Miért érdemes a szupervíziót választania?
- Külső szakember jelenlétével a team megkönnyítheti és inspirálhatja a mindennapi munkatársi kapcsolatok dinamizmusát a belső működés megértésével.
- A munkatársak stresszmentesebben végezhetik munkájukat.
- Az egyén, vagy team tanul/együtt tanul arról, hogy mik hatnak rájuk a munkájuk során, és ez milyen terhekkel, kihívásokkal jár.
- Fejleszti, hatékonyabbá teszi a kommunikációt.
- Van idő és tér arra cégénél, hogy a dolgozók saját magukkal foglalkozzanak, és fejlődjön szakmai személyiségük.
- Segítheti a konfliktusok feltárását, kiegyensúlyozottabb kezelését.
- Van tér és idő arra, hogy a pozitív megéléseket, eredményeiket, sikereiket megéljék a munkatársak.
- A szupervízió hat a kiégés megelőzésre, új kapaszkodók megtalálására a munkában, amely hathat a motivációra is.
A szupervízió egy folyamat, amely 1,5- 3 órás alkalmakból áll. (2-4 szupervíziós óra). Minimum annyi ülést érdemes tervezni, ahány csoporttag/teamtag van + 2 alkalom (nyitó-záró ülés).
A szupervíziós üléseken ajánlott (de lehetőség mindenképp van rá) azon vezető/leader részvétele, aki benne van a munkafolyamatokban, és nem munkáltatója egy teamnek.
A szupervízió helyszíne lehet a dolgozók munkahelye, ugyanakkor külső helyszín is.
Bejelentkezés: +3630 608 6874
mail@kaloattila.hu